icon_arrow_right_primary Zpět na novinky

30 let lepšího stavění s TBG METROSTAV

01. 09. 2025 - Novinky a zajímavosti

1. září letošního roku jsme oslavili 30. narozeniny. Po tři dekády si držíme pozici lídra na pražském trhu s výrobou betonu, neustále inovujeme a vyvíjíme betonové směsi, které posouvají české stavebnictví vpřed.

Ohlédnutí v čase

Technologie betonu v této firmě ušla obrovský kus cesty a mnohdy se právě zde zrodily novinky, které postupně udaly směr celorepublikovému betonářskému stavitelství.

Prvním významným milníkem bylo před 25 lety dodání nově vyvinutého samozhutnitelného betonu pro železniční most v Praze na Zlíchově – šlo o první realizaci tohoto typu betonu v tak velkém měřítku v Česku. Samozhutnitelný beton si velmi rychle našel své rozsáhlé uplatnění a stal se běžnou součástí sortimentu firmy. Stejně jako vznik samozhutnitelného betonu souvisel s rozvojem plastifikačních přísad, tak ruku v ruce s tím rostly i pevnostní možnosti betonu. V tomto ohledu byl milníkem projekt Čelakovické lávky, kde se uplatnil tehdy nový materiál – ultra vysokopevnostní beton UHPC s pevnostmi okolo 200 MPa. Šlo o tak unikátní stavbu a materiál, že se jí dostalo celosvětového věhlasu a celé řady mezinárodních ocenění. Na vývoji tohoto materiálu se neustále pracuje, vedle jeho využití pro mosty a lávky, fasádní prvky, spoje prefabrikovaných konstrukcí se zdá být jeho budoucností sanace a zesilování stávajících konstrukcí, tak jak tomu bylo v loňském roce při opravě Barrandovského mostu.

Dalším výjimečným materiálem je vodonepropustný beton, který nachází své uplatnění pro zhotovení konstrukcí spodní stavby formou bílé vany nebo u masivních prvků. Zároveň jej lze využít v tunelovém stavitelství, jeho vývoj je spojen s aplikací ve vzduchotechnickém kanálu tunelů MYPRA v tunelovém komplexu Blanka, kde byl první ražený tunel v ČR proveden bez izolací proti vodě formou vodonepropustné konstrukce definitivního ostění právě díky použití tohoto betonu.

Neméně zajímavou zkušeností byla výroba těžkého betonu pro onkologickou kliniku Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, kde byla požadavkem objemová hmotnost 3800 kg/m³ a kamenivo pro jeho výrobu jsme vozili až z dalekého Švédska.

Co u betonárny už trochu zdomácnělo jsou barevné betony, s nimiž jsou již ohromné zkušenosti.  Byly vyrobeny tisíce kubíků betonů z bílého cementu, probarvovaly se jak běžné, tak samozhutnitelné i bílé betony. Míchačkami prošly téměř všechny možné odstíny pigmentů – od bílé, černé a hnědé přes červenou a žlutou až po modrou a zelenou.

Dalším podnětem pro vývoj jsou časté požadavky ze staveb na omezený vývin hydratačního tepla betonu nebo snížení jeho počáteční teploty. Na velkém množství směsí byla prováděna měření vývinu hydratačního tepla, jsou také zkušenosti s chlazením betonu tekutým dusíkem a na betonárně v Libni je instalováno chladicí zařízení pro záměsovou vodu.

Speciální požadavky našich zákazníků nás posouvají dál a snažíme se hledat možnosti, jak vyrobit kvalitní beton s vlastnostmi na míru každého projektu.

Není beton jako beton

Dnes firma vyrábí celou řadu speciálních betonů, které neustále udržujeme na nejvyšší úrovni kvality. Vzhledem k tomu, že není beton jako beton, tak pro naše stěžejní, technologicky vyladěné produkty s unikátními vlastnostmi používáme obchodní názvy. Tím nejen jasně definujeme jejich specifika, odlišujeme je, ale také zaručujeme konzistentní kvalitu, na kterou se naši zákazníci mohou spolehnout.

V našem portfoliu tak najdete tyto speciální produkty:

  • TOPCRETE – ultravysokohodnotný beton UHPC
  • R-CRETE – beton s recyklovaným kamenivem

Významné realizace

Během 30 let činnosti betonárny TBG Metrostav byly dodány betony na většinu prestižních pražských staveb, které se zapsaly do historie města. Mezi ně patří všechny trasy metra, včetně aktuálně realizovaného metra D, tunelový komplex Blanka, Strahovský tunel, železniční tunely Nového spojení, Ústřední čistírna odpadních vod v Praze, Trojský most, rekonstrukce Barrandovského a Branického mostu, obchodní centra, ale i architektonické skvosty jako DRN, budova Národní technické knihovny, Fakulta architektury ČVUT, či rekonstrukce historických památek jako Staroměstský a Šítkovský jez, Karlův most nebo Národní divadlo.

 

Udržitelnost a výhled do budoucna

TBG Metrostav klade dlouhodobě důraz na ekologii – od výroby betonu přes dopravu až po recyklaci. Pro zásobování betonáren využíváme lodní dopravu, která šetří pražské silnice i životní prostředí. Na všech provozech máme recyklační zařízení pro zbytkový beton a vyrábíme i směsi s recyklovaným kamenivem. Výrobu řídí moderní elektronické systémy, průběžně modernizujeme technologie i vozový park a snižujeme emise.

S důvěrou našich partnerů jsme připraveni čelit novým výzvám a pokračovat v budování kvalitního a udržitelného stavitelství i v dalších dekádách.

Děkujeme vám za přízeň,

TBG METROSTAV

 

Další novinky