Cementobetonové kryty
Popis
Cementobetonové (CB) kryty neboli silniční betony se vyrábí podle technické normy ČSN EN 13 877-1. Prováděcí norma ČSN 73 6123-1 dělí cementobetonové kryty podle dopravního významu vozovky a třídy dopravního zatížení do tří skupin: CB I, CB II a CB III.
Použití cementobetonových krytů
- dálnice
- letištní plochy
- silnice a odstavné plochy
Vlastnosti cementobetonových krytů
Pevnost
Pevnost cementobetonových krytů závisí na třídě dopravního zatížení. Minimální pevnost pro skupinu CB III je C 25/30, pro skupiny CB I a CB II s více exponovanými komunikacemi je nejnižší pevnostní třída C 30/37. Shrnutí všech skupin CB krytů, příklady použití a požadavky jsou shrnuty v tabulce níže.
Skupina | Příklady použití | Min. pevnostní třída a s. v. p. dle ČSN EN 206+A2 |
CB I | Letištní dráhy a plochy, dálnice, rychlostní silnice, rychlostní místní komunikace a silnice I. třídy | C 30/37 – XF4, XD3 |
CB II | Silnice II. a III. třídy, sběrné místní komunikace, obslužné místní komunikace, odstavné a parkovací plochy | C 30/37 – XF4, XD3 |
CB III | Obslužné místní komunikace, odstavné a parkovací plochy, dočasné komunikace a účelové komunikace | C 25/30 – dle dokumentace |
Stupně vlivu prostředí
Důležitým parametrem CB krytů je odolnost proti působení mrazu a chemických rozmrazovacích látek (zkráceně označované jako CHRL), tomu odpovídá stupeň vlivu prostředí XF4. Z toho důvodu se jedná o provzdušněné betonové směsi s obsahem vzduchu okolo 4,5 % a více, v závislosti na maximálním zrnu použitého kameniva.
Konzistence, doprava a ukládání
Cementobetonové kryty se vyrábí v konzistenci S2 a na stavbu se dopravují sklápěcími vozy. Ukládání a hutnění betonu probíhá strojově pomocí tzv. finišeru, který beton hutní a zároveň uhlazuje jeho povrch. Po uložení betonu následuje úprava povrchu, která se provádí několika způsoby:
- Tažená juta – povrch betonu se zdrsní přetažením pruhy tkané jutové látky. V dnešní době se již tato metoda nevyužívá z důvodu nevyhovujícím vlastnostem k dnešní intenzitě dopravy.
- Příčná mechanická striáž – povrch betonu se z pracovní lávky zdrsní pomocí rýžových kartáčů. Tato úprava však vykazuje vyšší hlučnost.
- Povrch s obnaženým kamenivem – povrch se po pokládce ošetří zpomalujícím postřikem a po několika hodinách se povrchová vrstva malty vymete ocelovými kartáči. Tato metoda je v dnešní době nejvyužívanější vzhledem k vysoké trvanlivosti a nízké hlučnosti vozovky.