Lodní doprava má co nabídnout
Vodní doprava je na pokraji vymření, železniční nákladní doprava stagnuje a silniční doprava naopak roste.
V časopisu Ekonom vyšel článek, který se zaměřuje na neefektivní využívání prostředků určených k podpoře kombinované dopravy v České republice. Přestože Ministerstvo dopravy plánovalo mezi lety 2015 a 2023 do podpory kombinované dopravy investovat 4,7 miliardy korun, podařilo se realizovat pouze 14 projektů a utratit jen malou část z plánovaných prostředků.
NKÚ varuje, že kvůli tomuto selhání může být ohrožen národní cíl převést do roku 2030 30 % silniční nákladní dopravy na železnici nebo vodu. Situace je zvláště kritická v oblasti lodní dopravy, která by mohla výrazně ulevit přetíženým silnicím a železnicím, přičemž nabízí ekonomické i ekologické výhody.
Článek rovněž porovnává situaci s úspěšnými modely v západní Evropě a uvádí konkrétní příklady z Prahy, z našich betonáren, kde lodní doprava přináší významné úspory v počtu kamionů na silnicích. Celý článek si můžete přečíst zde.